Illustration
Illustration

Впровадження міжнародних стандартів забезпечення прав дитини в системі правосуддя в Україні

Міжнародні стандарти правосуддя щодо дітей та зобов’язання України щодо забезпечення прав дитини в системі правосуддя

Illustration

Правову основу стандартів правосуддя, дружнього до дитини, становлять міжнародні документи.
27 лютого 1991 року Україна ратифікувала Конвенцію про права дитини, яка є основним міжнародно-правовим документом обов'язкового характеру, що закріплює гарантії прав дитини в державах-учасницях. З часу набрання чинності для України 27 вересня 1991 року Конвенція стала частиною національного законодавства.
Ратифікувавши Конвенцію, Україна взяла на себе зобов’язання забезпечувати всі права, передбачені цією Конвенцією, за кожною дитиною, і щоб в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділялася якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Серед визначених Конвенцією зобов'язань для держав-учасниць значна увага приділяється забезпеченню прав дітей, які потрапляють в систему правосуддя, зокрема дітей, які постраждали від різних форм насильства та жорстокого поводження, вчинили кримінальні правопорушення.  
Так, стаття 39 Конвенції містить зобов'язання держави-учасниці вживати всіх необхідних заходів для сприяння фізичному та психологічному відновленню та соціальній інтеграції дитини, яка є жертвою будь-яких видів нехтування, експлуатації чи зловживань, катувань чи будь-яких жорстоких, нелюдських або принижуючих гідність видів поводження, покарання чи збройних конфліктів. Таке відновлення і реінтеграція мають здійснюватися в умовах, що забезпечують здоров'я, самоповагу і гідність дитини. 
Також держави-учасниці забезпечують, щоб:

    жодна дитина не піддавалась катуванням та іншим жорстоким, нелюдським або принижуючим гідність видам поводження чи покарання. Ні смертна кара, ні довічне тюремне ув'язнення, які не передбачають можливості звільнення, не призначаються за злочини, вчинені особами, молодшими 18 років;
    жодна дитина не була позбавлена волі незаконним або свавільним чином. Арешт, затримання чи тюремне ув'язнення дитини здійснюються згідно з законом та використовуються лише як крайній захід і протягом якомога більш короткого відповідного періоду часу;
    гуманне ставлення до кожної позбавленої волі дитини і повагу до гідності її особи з урахуванням потреб її віку. Зокрема, кожна позбавлена волі дитина має бути відокремлена від дорослих, якщо тільки не вважається, що в найкращих інтересах дитини цього не слід робити, та мати право підтримувати зв'язок зі своєю сім'єю шляхом листування та побачень, за винятком особливих обставин;
    кожна позбавлена волі дитина мала право на негайний доступ до правової та іншої відповідної допомоги, а також право оспорювати законність позбавлення її волі перед судом чи іншим компетентним, незалежним і безстороннім органом та право на невідкладне прийняття ними рішень щодо будь-якої такої процесуальної дії*. 

Конвенція встановлює, що держави-учасниці визнають право кожної дитини, яка, як вважається, порушила кримінальне законодавство, звинувачується або визнається винною в його порушенні, на таке поводження, що сприяє розвиткові у дитини почуття гідності і значущості, зміцнює в ній повагу до прав людини й основних свобод інших та при якому враховуються вік дитини і бажаність сприяння її реінтеграції та виконання нею корисної ролі в суспільстві.
3 цією метою і беручи до уваги відповідні положення міжнародних документів, держави-учасниці забезпечують щоб:

    жодна дитина не вважалася порушником кримінального законодавства, не була звинувачена та визнана винною в його порушенні через дію чи бездіяльність, які не були заборонені національним і міжнародним правом на час їх здійснення;
    кожна дитина, яка, як вважається, порушила кримінальне законодавство чи звинувачується в його порушенні, мала принаймні такі гарантії:
    презумпцію невинності, поки її вина не буде доведена згідно із законом;
    негайне і безпосереднє інформування її про звинувачення проти неї, а у випадку необхідності, через її батьків чи законних опікунів, та одержання правової й іншої необхідної допомоги при підготовці та здійсненні свого захисту;
    невідкладне прийняття рішення з розглядуваного питання компетентним, незалежним і безстороннім органом чи судовим органом у ході справедливого слухання згідно із законом у присутності адвоката чи іншої відповідної особи і, якщо це не вважається таким, що суперечить найкращим інтересам дитини, зокрема, з урахуванням її віку чи становища її батьків або законних опікунів;
    свобода від примусу щодо даваних свідчень чи визнання вини; 
    якщо вважається, що дитина порушила кримінальне законодавство, повторний розгляд вищим компетентним, незалежним і безстороннім органом чи судовим органом згідно із законом відповідного рішення та будь-яких вжитих у цьому зв'язку заходів;
    безплатна допомога перекладача, якщо дитина не розуміє використовуваної мови чи не розмовляє нею;
    повна повага до її особистого життя на всіх стадіях розгляду.

Держави-учасниці прагнуть сприяти створенню законів, процедур, органів і установ, що мають безпосереднє відношення до дітей, які, як вважається, порушили кримінальне законодавство, звинувачуються чи визнаються винними в його порушенні, і зокрема:

    встановленню мінімального віку, нижче якого діти вважаються нездатними порушити кримінальне законодавство;
    у випадку необхідності і бажаності вжиттю заходів щодо поводження з такими дітьми без використання судового розгляду за умов повного додержання прав людини і правових гарантій.

Необхідна наявність таких різних заходів, як догляд, положення про опіку і нагляд, консультативні послуги, призначення випробного строку виховання, програми навчання і професійної підготовки, та інших форм догляду, що замінюють догляд в установах, з метою забезпечення такого поводження з дитиною, яке забезпечувало б її добробут і відповідало її становищу та характеру злочину**. Крім цього Конвенція зобов'язує забезпечувати дитині, здатній сформулювати власні погляди, право вільно висловлювати ці погляди з усіх питань, що торкаються дитини, та приділяти поглядам дитини належну увагу згідно з її віком і зрілістю. 3 цією метою дитині, зокрема, надається можливість бути заслуханою в ході будь-якого судового чи адміністративного розгляду, що стосується дитини, безпосередньо або через представника чи відповідний орган у порядку, передбаченому процесуальними нормами національного законодавства. 
Визначальним міжнародним нормативно-правовим актом, який безпосередньо стосується відповідальності неповнолітніх, є Мінімальні стандартні правила Організації Об’єднаних Націй, що стосуються відправлення правосуддя щодо неповнолітніх (Пекінські правила) від 29 листопада 1985 року, які вперше конкретизували поняття «неповнолітній правопорушник», під яким розуміється «дитина або молода людина, яка в межах існуючої правової системи може бути притягнута до відповідальності за правопорушення в такій формі, яка відрізняється від відповідальності, що застосовується до дорослих». 
Відповідно до Мінімальних стандартних правил ООН, що стосуються відправлення правосуддя щодо неповнолітніх, основними цілями юстиції щодо неповнолітніх визначено забезпечення благополуччя дітей, ефективного, справедливого та гуманного поводження з неповнолітнім, який перебуває у конфлікті з законом, уникнення застосування виключно каральних санкцій, створення системи підвищення кваліфікації персоналу для служби правосуддя стосовно неповнолітніх.
Згідно з принципом співмірності відповідь на дії неповнолітніх правопорушників повинна ґрунтуватися не тільки на ступені тяжкості правопорушення, а й на вивченні таких особливостей особистості як соціальний статус, ситуація в сім’ї, майновий стан та інші фактори, які визначають особистість дитини.
Практичний інструмент адаптації державами-учасницями їхніх судових і позасудових систем до специфічних прав, інтересів і потреб дітей у сфері юстиції містять Керівні принципи Комітету Міністрів Ради Європи щодо правосуддя, дружнього до дітей, прийняті 17 листопада 2010 року.

Керівні принципи мають за мету забезпечення дотримання всіх прав дитини у будь-яких судових процедурах, у тому числі права на отримання інформації, права на представництво адвоката, права на участь і права на захист із належним врахуванням рівня зрілості дитини і розуміння дитиною обставин справи.

У Керівних принципах щодо правосуддя, дружнього до дітей, вказується, що Рада Європи ухвалила ці керівні принципи спеціально для того, щоб правосуддя завжди було доброзичливим до дітей, незалежно від того, хто вони і що вони зробили. 

Всеосяжним міжнародно-правовим документом, спрямованим на запобігання і захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства, є Конвенція Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства (Лансаротская конвенція), яку Україна ратифікувала у 2012 році.

Лансаротська конвенція вимагає від сторін криміналізації всіх форм сексуальних злочинів проти дітей і прийняття конкретних законодавчих і політичних заходів для запобігання сексуального насильства, захисту жертв і судового переслідування винних, закріплює необхідність проведення розслідування та кримінального провадження в найкращих інтересах та з повагою до прав дитини.
Конвенція зобов'язує держави, які підписали цю Конвенцію, вжити необхідних законодавчих або інших заходів для: 

    допомоги у фізичній та соціальній реабілітації дитини, яка піддавалася сексуальній експлуатації або сексуальному насильству, у короткий та довгий строки та з урахуванням поглядів, потреб та інтересів дитини;
    захисту прав та інтересів дітей, у тому числі їхніх особливих потреб як свідків, на всіх стадіях розслідування та кримінального провадження, зокрема шляхом інформування їх про їхні права й послуги, які їм може бути надано; надання їм можливості бути вислуханими, надавати докази та вибирати засоби для викладу безпосередньо або через посередника своїх думок, потреб і стурбованостей, а також для врахування їх; забезпечення їх належними послугами підтримки для представлення та врахування належним чином їхніх прав та інтересів;
    забезпечення проведення опитувань дитини без необґрунтованої затримки, одразу після повідомлення фактів компетентним органам;
    проведення опитувань дитини, якщо це необхідно, у спеціально обладнаному та прилаштованому для цих цілей приміщенні особою, спеціально підготовленою для цих цілей;
    проведення всіх опитувань дитини одними й тими самими особами, якщо це можливо та де це доцільно, а також якомога меншої кількості таких опитувань і настільки, наскільки це є вкрай необхідним для цілей кримінального провадження***.
Illustration

18 лютого 2021 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації Конвенції Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства (Ланцаротської конвенції)», яким, зокрема, на законодавчому рівні гарантовао проведення опитування дитини, яка постраждала від сексуального насильства або стала його свідком (очевидцем), із застосуванням дружньої до дитини методики.
Варто також зазначити, що 23 лютого 2022 року Керівним комітетом з прав дитини (CDENF) прийнята Стратегія Ради Європи з прав дитини на 2022–2027 роки «Права дитини на практиці: від стабільної реалізації до спільного новаторства». 

Стратегія окреслює цілі та пріоритети Ради Європи та її держав-членів щодо захисту прав дитини та втілення цих прав у реальність для всіх дітей за допомогою діяльності в шести пріоритетних напрямках, визначених на 2022–2027 роки. Зокрема, Стратегія визначає пріоритетними такі стратегічні цілі для гарантування прав дитини:  свобода від насильства для всіх дітей;  рівні можливості та соціальне включення для всіх дітей;  доступність технологій для всіх дітей і їх безпечне використання;  дружнє до дитини правосуддя для всіх дітей;  надання права висловлюватися кожній дитині;  права дітей у кризових і надзвичайних ситуаціях.
Для досягнення цих цілей визначено відповідні стратегічні завдання та заходи. В контексті дружнього до дитини правосуддя для всіх дітей наголошується на необхідності адаптації судових процедур до потреб дітей, що є вкрай важливим для запобігання їх повторному травмуванню та повторній віктимізації. Діти повинні розуміти систему правосуддя і довіряти їй, а також впевнено нею користуватися. Для забезпечення найкращих інтересів дітей під час розслідувань і кримінальних проваджень, а також надання дітям, які стали жертвами та свідками сексуального насильства й інших форм насильства, допомоги в зручному й безпечному для дітей середовищі пропонується впровадження моделі Барнахус (дім дітей).
Рада Європи визначає такі шляхи забезпечення прав дітей щодо їхньої участі в системах правосуддя:
РЕАЛІЗАЦІЯ стандартів Ради Європи за допомогою постійного:

    пропагування та розроблення навчальних програм або національних версій курсів для юристів, які контактують із дітьми;
    покращення доступу до правосуддя для дітей, які перебувають у вразливому становищі, і забезпечення їхньої активної участі у провадженнях, що їх стосуються, шляхом використання зрозумілих для дітей формулювань та інформаційних матеріалів;
    підтримки розроблення заходів реабілітації та альтернатив утримання під вартою для дітей, які перебувають у конфлікті із законом, а також заохочення держав-членів до підвищення віку кримінальної відповідальності;
    здійснення нагляду за місцями позбавлення волі дітей, надання дітям доступу до зручних і зрозумілих механізмів подання скарг, заохочення держав-членів до припинення тимчасового утримання дітей-мігрантів;
    подальшого розроблення та пропагування у відповідних випадках моделі Барнахус, зокрема у межах проєктів співпраці;
    здійснення оглядів або контрольних заходів у галузі сімейного права (щодо найкращих інтересів дітей у разі розлучення батьків і під час судового розгляду справ про опіку, щодо зміни місця проживання дітей) та міграції (виконання Рекомендації про дієву опіку для дітей без супроводу дорослих та дітей, розлучених із сім’єю, у контексті міграції);
    сприяння поширенню підходів до міграційних процедур, які враховують інтереси дітей, зокрема шляхом розширення доступу до законного представництва й опіки, інформації, можливості участі, а також ефективних засобів правового захисту;
    підтримка заходів запобігання проведенню судових проваджень у справах неповнолітніх шляхом розроблення моделі для стратегій запобігання, зокрема для дітей, які перебувають у вразливому становищі.

Забезпечення прав дітей щодо їхньої участі в системах правосуддя шляхом НОВАТОРСТВА передбачає:

    у відповідних випадках, перегляд наявних або розроблення нових стандартів у галузі сімейного права і прав дітей;
    сприяння обміну найкращим досвідом між державами-членами щодо систем правосуддя й ініціатив, дружніх до дітей, зокрема стосовно їх прозорого оцінювання, ефективності й необхідних змін;
    розроблення кодексів поведінки або аналогічних інструментів для юристів і представників ЗМІ, щоб гарантувати повагу до прав дитини під час судових проваджень;
    збір та аналіз даних щодо участі дітей у системах правосуддя держав-членів Ради Європи, а також надання рекомендацій у разі потреби;
    розроблення відновного правосуддя для дітей, зокрема, у відповідних випадках, для дітей, які демонструють шкідливу (сексуальну) поведінку, у тому числі стосовно інших дітей;
    аналіз впливу екстрених заходів у період пандемії COVID-19 на доступність правосуддя для дітей, зокрема для дітей-мігрантів;
    реалізація стратегій покращення доступу до правової допомоги та представництва для дітей, зокрема шляхом пропонування правової допомоги через центри правової допомоги та стратегічне судочинство;
    проведення досліджень з метою гарантування прав і найкращих інтересів дітей, зачатих з використанням донорського матеріалу, і поглиблення загального розуміння цього питання;
    вживання заходів для вирішення питань, що стосуються дітей, які опинилися у кризових або конфліктних ситуаціях, зокрема питання опіки, житла, прав на землю та майно, реєстрації, визначення національності та громадянства або запобігання формуванню статусу осіб без громадянства;
    концентрування уваги на деяких окремих темах, наприклад таких як потреби та проблеми дітей, які стали жертвами та свідками насильницьких злочинів (у тому числі сексуального насильства) у системі правосуддя, зокрема питання реінтеграції та реабілітації дітей, які постраждали внаслідок актів тероризму, і доступу дітей до правосуддя у зв’язку із завданням шкоди навколишньому середовищу;
    уточнення щодо використання альтернативних механізмів вирішення спорів, як стосуються дітей;
    запровадження правосуддя, дружнього до дітей, як міжгалузевого напрямку роботи в межах розробленого Радою Європи проєкту співпраці з питань правосуддя;
    розширення доступу дітей до Європейського суду з прав людини****.

Стратегія Ради Європи з прав дитини на 2022–2027 роки є довідковим рамковим документом та пропонує інструменти для досягнення підвищення рівня захисту прав і добробуту всіх дітей, що живуть у Європі. Ключовим чинником ефективного розвитку й захисту прав дитини Стратегія визначає затвердження відповідних інтегрованих стратегій на національному рівні.

Імплементація міжнародних стандартів правосуддя, дружнього до дитини, в національне законодавство

З дати ратифікації Конвенції про права дитини було прийнято значну кількість нормативно-правових актів, спрямованих на вдосконалення законодавства у сфері захисту прав дітей, впровадження міжнародних стандартів у цій сфері з урахуванням положень Конвенції про права дитини та інших міжнародно-правових документів, які визначають міжнародні зобов’язання України щодо захисту прав дитини в окремих сферах. 
Так, у 2001 році прийнято Закон України „Про охорону дитинства”, який визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет та встановлює основні засади державної політики у цій сфері з метою забезпечення реалізації гарантованих Конвенцією права дитини на життя, охорону здоров’я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні. 
Починаючи з 2009 року в Україні було реалізовано Загальнодержавну програму «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2016 року, яка мала на меті об’єднати в єдину систему зусилля держави щодо захисту прав дітей і визначила перші кроки та завдання щодо створення системи ювенальної юстиції. 
У 2018 році з метою продовження імплементації положень Конвенції ООН про права дитини, створення дружнього до дітей середовища відповідно до міжнародних стандартів та пріоритетів Стратегії Ради Європи з прав дитини на 2016-2021 роки було розпочато реалізацію Державної соціальної програми «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2021 року.
Вагомим кроком до подальшого вдосконалення системи юстиції щодо дітей та впровадження міжнародних стандартів здійснення правосуддя щодо неповнолітніх стало прийняття Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1027).
Ця Стратегія започаткувала комплексний підхід до розв’язання основних системних проблем у сфері юстиції щодо дітей, і спрямована на подолання прогалин у системі міжвідомчої взаємодії, забезпечення профілактичної, соціально-виховної роботи та ресоціалізації неповнолітніх, які схильні до протиправної поведінки та вчинили правопорушення, а також на посилення захисту прав дітей, які потерпіли від правопорушень, зокрема насильницького характеру, та дітей, які є свідками правопорушень.
Для запровадження ефективних механізмів у системі юстиції щодо дітей, спрямованих на посилення відповідальності держави та суспільства за розвиток дітей, підвищення рівня соціального та правового захисту дітей, які перебувають у конфлікті із законом, зниження рівня злочинності, а також виправлення та соціальну реабілітацію неповнолітніх, які перебувають у конфлікті із законом, Стратегія передбачає комплекс завдань за такими основними напрямами: 

    профілактика правопорушень серед дітей; 
    захист прав неповнолітніх, що притягаються до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень; 
    захист прав дітей у кримінальному провадженні на всіх його етапах (досудове розслідування, судове провадження, призначення покарання неповнолітнім та його виконання, ресоціалізація неповнолітніх).

Для досягнення мети і завдань Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року затверджено план заходів з її реалізації (розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2019 р. № 1335), який передбачає комплекс правових, соціальних, освітніх заходів з метою запровадження ефективних механізмів у системі юстиції та захисту прав дітей.
Серед основних реалізованих завдань Стратегії: розроблення та впровадження різних за видами та змістом програм профілактики правопорушень серед дітей;  запровадження системи моніторингу ефективності програм профілактики правопорушень серед дітей із залученням до його проведення громадських об’єднань;  зниження рівня злочинності серед дітей за допомогою запроваджених заходів профілактики правопорушень;  удосконалення системи підготовки та підвищення кваліфікації фахівців, залучених до виконання профілактичних та корекційних програм; проведення систематичної інформаційної роботи із запобігання злочинності серед дітей з урахуванням регіональних та інших особливостей.
Завдання щодо запровадження ефективної системи правосуддя за участю неповнолітніх з урахуванням міжнародних, у тому числі європейських стандартів, також передбачено в рамках Національної стратегії у сфері прав людини, затвердженої Указом Президента України від 24.03.2021 № 119, яка включає окремий стратегічний напрям «§ 18. Забезпечення прав дитини».
Аналіз національних стратегічних і програмних документів дозволяє зробити висновок, що створення системи правосуддя, дружнього до дитини, впровадження відповідних міжнародних стандартів визначено важливим стратегічним напрямом державної політики. Водночас, попри певні досягнення та позитивні зміни у цій сфері, залишаються окремі прогалини та проблемні питання, які потребують подальшого вирішення. 

Оцінка прогресу виконання Україною зобов'язань за Конвенцією про права дитини, рекомендації щодо подальшого вдосконалення системи правосуддя стосовно дітей

З метою розгляду прогресу, досягнутого державами-учасницями щодо виконання зобов'язань, взятих згідно з Конвенцією про права дитини, засновано Комітет ООН з прав дитини. 
Держави-учасниці зобов'язані подавати Комітету доповіді про вжиті ними заходи щодо закріплення визнаних у Конвенції прав та прогрес, досягнутий у здійсненні цих прав. У доповідях також зазначаються фактори і труднощі, що впливають на ступінь виконання зобов'язань за Конвенцією. Такі доповіді подаються протягом двох років після набуття чинності Конвенцією для відповідної держави-учасниці, та надалі - кожні п'ять років*****.
За результатами розгляду доповіді Комітет може вносити пропозиції і рекомендації загального характеру, засновані на одержаній інформації, які направляються державі-учасниці.
30-31 серпня 2022 року під час роботи чергової сесії Комітету з прав дитини в м. Женева (Швейцарія) Україна вчергове звітувала про виконання Конвенції про права дитини (п'ята та шоста об’єднані доповіді).
За результатами звітування Україна отримала Заключні зауваження та рекомендації Комітету з прав дитини, які є основою для подальших кроків країни щодо виконання Конвенції про права дитини та подолання системних проблем у сфері забезпечення прав дітей в Україні.
Насамперед, Комітет звернув окрему увагу на рекомендації щодо наступних напрямків, стосовно яких потрібно вжити термінових заходів: право на життя, виживання та розвиток; насильство щодо дітей; діти, позбавлені сімейного оточення; діти з обмеженими можливостями; психічне здоров’я; діти-біженці та внутрішньо переміщені діти.
Також, відзначаючи, що термін дії останнього Національного плану дій щодо реалізації Конвенції по права дитини сплив у 2021 році, Комітет рекомендує підготувати комплексну політику щодо дітей, яка поширюється на всі сфери, охоплені Конвенцією, і на основі політики розробити як короткострокову, так і довгострокову стратегію та план дій з необхідними елементами для її застосування, які мають бути підкріплені достатніми людськими, технічними та фінансовими ресурсами.
Низка рекомендацій Комітету безпосередньо стосується вдосконалення системи правосуддя щодо дітей, як щодо дітей, які вчинили правопорушення, так і стосовно дітей, які постраждали від різних форм насильства або стали його свідком.
Так, Комітет рекомендує посилити свої зусилля для забезпечення того, щоб право дитини на те, щоб її інтереси мали першочергове значення, було інтегровано належним чином, однаково тлумачилось і застосовувалося в усіх законодавчих, адміністративних і судових процедурах і рішеннях, а також у всіх політиках, програмах і проєктах, які є актуальними для дітей і впливають на них.
Комітет також закликає розробити процедури та критерії для надання вказівок усім відповідним, наділеним владою особам щодо визначення найкращих інтересів дитини в кожній сфері, включно з дітьми, які постраждали від збройного конфлікту, для надання цьому належної уваги та першочергового значення.
Для зміцнення національної системи протидії насильству щодо дітей Комітет закликає:

    розробити всеохоплюючу стратегію боротьби з насильством щодо дітей у будь-якому місці, включаючи домашнє насильство, сексуальне насильство та насильство в установах, з акцентом на раннє виявлення та реагування на насильство;
    зміцнювати інфраструктуру для захисту дітей на місцевому рівні та забезпечувати сприятливі для дітей та міжсекторальні заходи втручання, такі як барнахус («дім для дітей»), у всіх випадках жорстокого поводження з дітьми, у тому числі шляхом проведення спеціалізованих судово-медичних експертиз, медичного огляду та надання відповідних послуг у сфері психічного здоров’я та реабілітації, а також забезпечувати аудіо-візуальний запис свідчень дітей і приймати їх як доказ у судовому провадженні;
    розслідувати заяви про сексуальне насильство щодо дітей, пов’язане з конфліктом, і видати внутрішні інструкції щодо ефективного розслідування повідомлень про сексуальне насильство, пов’язане з конфліктом (наприклад, Стамбульський протокол і Міжнародний протокол з документування та розслідування сексуального насильства в конфлікті), звертаючи належну увагу на права та потреби дітей-жертв, а також відновити роботу системи направлення постраждалих до лікарів-фахівців та забезпечити її ефективність по всій країні.

Беручи до відома Національну стратегію реформування системи юстиції щодо дітей та План дій до неї та посилаючись на Зауваження загального порядку № 24 (2019) щодо прав дітей в ювенальній юстиції, а також враховуючи рекомендації Глобального дослідження ООН про дітей, позбавлених волі, Комітет закликає привести свою систему правосуддя щодо дітей у повну відповідність до Конвенції та інших актуальних стандартів, включаючи Керівні принципи Комітету міністрів Ради Європи щодо правосуддя, дружнього до дітей. Зокрема, Комітет закликає:

    прискорити ухвалення проєкту Закону про юстицію, дружню до дитини, та змін до Кодексу про адміністративні правопорушення, Кримінального та Кримінального процесуального кодексів;
    сприяти наданню профілактичних послуг дітям, які не досягли віку кримінальної відповідальності;
    створити спеціалізовані дитячі судові установи та процедури з достатніми людськими, технічними та фінансовими ресурсами, призначити спеціалізованих суддів у справах дітей і забезпечити, щоб такі спеціалізовані судді проходили відповідну підготовку стосовно правосуддя щодо дітей;
    забезпечити надання кваліфікованої та незалежної юридичної допомоги дітям, які підозрюються, звинувачені або визнані такими, що порушили норми кримінального законодавства, на ранній стадії процедури та протягом судового провадження;
    сприяти несудовим заходам, таким як виведення із системи кримінального судочинства для дорослих, посередництво та консультування, для дітей, обвинувачених у скоєнні кримінальних правопорушень, і, де це можливо, застосуванню покарань, не пов’язаних із позбавленням волі, таких як пробація або громадські роботи;
    гарантувати використання тримання під вартою як крайнього заходу і протягом найкоротшого періоду часу, а також його регулярний перегляд з метою його скасування;
    забезпечити у ситуаціях, коли позбавлення волі використовується як крайній захід, що діти не утримуються разом із дорослими та що умови тримання під вартою відповідають міжнародним стандартам, у тому числі щодо доступу до освіти та медичних послуг.

Важливо пам'ятати, що наступні об’єднані сьомий та восьмий періодичні звіти, у які має бути включена інформація про виконання Заключних зауважень і рекомендацій, Україна повинна подати до 26 вересня 2027 року.

Отримання Заключних зауважень та рекомендацій Комітету з прав дитини є підставою для перегляду та корегування чинних національних стратегічних і програмних документів довгострокового характеру, а також для розробки комплексної Стратегії щодо захисту прав дитини у всіх сферах, охоплених Конвенцією про права дитини, та плану дій з її виконання.
Необхідність розробки такої Стратегії обумовлена також нагальною потребою напрацювання системних змін та нових алгоритмів щодо захисту прав дитини з урахуванням викликів, з якими стикнулася Україна внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації. Підгрунтям для напрацювання таких змін має стати проведення ретельного аналізу стану справ у сфері захисту прав дитини, наявних проблем і викликів, які з’явились у зв’язку з війною, у тому числі з урахуванням тих проблем, які постануть у післявоєнний період. 

Зважаючи на те, що у поточному році завершується строк реалізації Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року, Міжвідомчою координаційною радою з питань правосуддя щодо неповнолітніх розпочато роботу щодо розробки Національної стратегії реформування системи юстиції та захисту прав дитини в сфері правосуддя на 2024 - 2028 роки.

*Стаття 37 Конвенції про права дитини**Стаття 40 Конвенції про права дитини***Конвенція Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства****4 Керівний комітет з прав дитини (CDENF) Стратегія Ради Європи з прав дитини на 2022–2027 рр.: «Права дитини на практиці: від стабільної реалізації до спільного новаторства»*****Стаття 44 Конвенції про права дитини

Illustration

Олександра Грицевич, експертка із захисту прав дитини ГО «Всеукраїнський громадський центр «Волонтер».