Illustration
Illustration

Спеціалізація суддів у справах сім’ї та дітей як важлива умова дитиноцентрованого підходу до прийняття рішень, що стосуються дітей

У сфері сімейного права, де приймаються рішення щодо благополуччя дітей та права дитини на сім’ю, роль суддів має першорядне значення. Підхід до судочинства, орієнтований на інтереси дитини, визнає важливість врахування думок і поглядів дитини під час судового розгляду справи, що її стосується. Cпеціалізація суддів стає вирішальним елементом у забезпеченні тонкого розуміння унікальних викликів і делікатних питань, притаманних справам щодо права дитини на сім’ю. Спеціалізація суддів у справах сім'ї та дітей є важливою умовою для розвитку дитиноцентричного підходу до прийняття рішень в рамках правової системи. Також, на важливості запровадження сімейних судів чи спеціалізації суддів наголошують Керівні принципи Комітету міністрів Ради Європи щодо правосуддя, дружнього до дітей, прийняті 17 листопада 2010 року. Керівні принципи вказують на те, що для організації провадження, середовища та мови, дружніх до дітей, «наскільки це можливо, повинні бути створені спеціалізовані суди (або судові палати), процедури й інститути для дітей, які знаходяться у конфлікті з законом. Це може включати створення спеціалізованих підрозділів в поліції, судових органів, судової системи та прокуратури» (п. 63).
У розділі «Заохочення інших дій, дружніх до дітей» державам-членам пропонується:

     розглянути питання про створення системи спеціалізованих суддів і адвокатів для дітей та подальший розвиток судів, в яких можуть бути прийняті як юридичні, так і соціальні заходи на користь дітей та їх сімей;
    забезпечити, щоб всі зацікавлені фахівці, які працюють з дітьми в системі правосуддя, отримали відповідну підтримку та навчання, а також практичне керівництво для того, щоб гарантувати й забезпечити належне виконання прав дітей, зокрема, при оцінці найкращих інтересів дитини у всіх видах процедур, пов’язаних з ними або що зачіпають їхні інтереси».

Комітет ООН з прав дитини у Заключних зауваженнях щодо об’єднаних п’ятого та шостого періодичних звітів України, ухвалених у вересні 2022 року, наголосив Україні на необхідності приведення системи правосуддя щодо дітей у повну відповідність до Конвенції про права дитини та інших актуальних стандартів, включаючи Керівні принципи Комітету міністрів Ради Європи щодо правосуддя, дружнього до дітей, та рекомендує створити спеціалізовані дитячі судові установи, призначити спеціалізованих суддів у справах дітей і забезпечити, щоб такі спеціалізовані судді проходили відповідну підготовку стосовно правосуддя щодо дітей.  Впровадження спеціалізації суддів у справах сім’ї та дітей дозволить:

    Підвищити ефективність судового розгляду шляхом формування у суддів спеціальних знань, компетентностей і навичок, необхідних для прийняття рішень в найкращих інтересах дитини відповідно до міжнародних стандартів.
    Примножити кращі правозахисні практики та посилити єдність судової практики при розгляді справ щодо сім’ї та дітей.
    Сформувати якісно нову систему систему правосуддя, дружнього до дитини.
    Виконати Україною міжнародні зобов'язання щодо розбудови правосуддя, дружнього до дитини, на засадах спеціалізації суддів.
Illustration

Проведене нещодавно дослідження показало, що відсутність спеціалізації суддів у справах сім’ї та дітей в Україні є суттєвою перешкодою для належного розгляду справ, що пов’язані із забезпеченням права дитини на сім’ю, негативно впливає на строки розгляду таких справ, затягуючи їх у часі, що не відповідає найкращим інтересам дитини. Прикладом успішного впровадження системи сімейних судів є досвід Ізраїлю. Ізраїльській системі сімейного судочинства притаманні такі риси:

    функціонування системи сімейних судів, винятково яким підсудні справи, пов’язані зі спорами, що виникають із сімейних правовідносин (за винятком справ, пов’язаних із розірванням шлюбу, які підсудні лише релігійним судам);
    призначення суддями сімейних судів винятково юристів, які мають знання та досвід у сфері сімейного права;
    функціонування при судах підрозділу з надання соціальних послуг;
    розподіл усіх справ, що стосуються однієї сім’ї, одному й тому самому судді (принцип «одна сім’я – один суддя»);
    призначення судом експертів із числа фахівців із достатнім рівнем знань у відповідній сфері;
    повноваження судді відходити від принципу змагальності сторін, приймаючи рішення, спрямовані на захист прав і найкращих інтересів дитини навіть за умов, коли жодна зі сторін не просить суд прийняти таке рішення.

Наприкінці минулого року, суддя Бахмацького районного суду Чернігівської області, залучений експерт Міжвідомчої координаційної ради з питань правосуддя щодо неповнолітніх (далі – МКР), Павло Пархоменко, та експертка МКР, Лариса Гретченко, представили аналіз досвіду запровадження сімейної спеціалізації в інших країнах. Ознайомитись з дослідженням можна за посиланням: https://bit.ly/3veqaYi Дослідження було проведено з метою напрацювання рекомендацій щодо запровадження сімейної спеціалізації суддів в Україні, забезпечення імплементації міжнародних стандартів правосуддя, дружнього до дитини, в національне законодавство і правозастосовну практику. Діюче законодавство України вже зараз містить правові передумови для визначення спеціалізації суддів у справах, що стосуються дітей. Зокрема, це можна прослідкувати із положень статті 18 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 2 червня 2016 року No 1402-VIII, що передбачають можливість у випадках, визначених законом, а також за рішенням зборів суддів відповідного суду запроваджувати спеціалізацію суддів з розгляду конкретних категорій справ. Але такого законодавчого підґрунтя не достатньо для запровадження загальнодержавної практики і виведення спеціалізації на системний рівень в організації правосуддя, дружнього до дитини.

Illustration

На даний час в Україні вектор державної політики у сфері правосуддя, дружнього до дитини, лише посилився, а виклики, спричинені повномасштабним вторгненням росії обумовлюють потребу актуалізації завдань і заходів з реформування системи судочинства щодо неповнолітніх та приділення особливої уваги до забезпечення найкращих інтересів дитини в цивільних провадженнях.  
Запровадження сімейної спеціалізації суддів можна розпочати шляхом пілотування на основі окремих місцевих загальних судів та апеляційних судів, а подальшим кроком може стати введення обов’язкової відповідної спеціалізації на загальнодержавному рівні, що потребуватиме вдосконалення діючого законодавства, зміни підходів шодо підготовки суддів тощо.
  
Проаналізувавши досвід інших країн, а також поточну ситуацію стосовно можливості впровадження спеціалізації суддів, експерти МКР рекомендують:

    Поглибити вивчення існуючого досвіку запровадження елементів сімейної спеціалізації суддів в Україні, а також практик та норм Європейського Союзу, які стосуються пріоритетності розгляду справ щодо дітей у суді; 
    Підготувати концепцію розгортання сімейної спеціалізації суддів в Україні;
    Розробити законопроект про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо запровадження спеціалізації суддів з розгляду справ,що виникають із сімейних правовідносин і стосуються захисту прав та законних інтересів дітей.

Без сумніву запровадження сімейної спеціалізації суддів може стати позитивним кроком у сфері правосуддя дружнього до дитини, що буде ґрунтуватись на міжнародних стандартах і взятих Україною зобов’язаннях за міжнародними договорамищодо забезпечення прав і найкращих інтересів дитини.