Illustration
Illustration

Соціальна послуга медіації як спосіб врегулювання спорів, що стосуються прав та інтересів дитини

Міжнародні стандарти забезпечення прав дитини визначають, що найкращим середовищем для життя та розвитку дитини є сім’я. Для повного і гармонійного розвитку її особистості дитина має зростати в сімейному оточенні, в атмосфері щастя, любові і розуміння.  
Конфлікти в родині, зокрема внутрішньосімейні конфлікти, спори між батьками, що виникають у зв’язку з окремим проживанням або розлученням, негативно впливають на дитину та мають надзвичайно шкідливі наслідки для неї.
  
Одним із дієвих способів врегулювання сімейних спорів, що стосуються прав та законних інтересів дитини, міжнародні стандарти визначають медіацію. Так, Європейська конвенція про здійснення прав дітей рекомендує державам для недопущення чи розв’язання спорів або для уникнення розгляду судовими органами справ, що стосуються дітей, сприяти здійсненню посередництва чи інших способів розв’язання спорів та використанню їх для досягнення угоди у відповідних випадках.

Illustration

Рекомендація № R (98) 1 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо медіації в сімейних справах, ухвалена Комітетом Міністрів Ради Європи 21 січня 1998 року, рекомендує запроваджувати, заохочувати та сприяти розвитку медіації в сімейних справах, вживати всіх необхідних заходів для забезпечення доступу до сімейної медіації. При цьому Рекомендація наголошує, що медіаторові слід виявляти особливу турботу про добробут і найкращі інтереси дитини, спонукати батьків зосереджуватися на потребах дитини та нагадувати батькам про їхній першочерговий обов’язок забезпечувати добробут своєї дитини і про необхідність надання своїм дітям інформації та порад.

Застосування сімейної медіації дає можливість поліпшити спілкування між членами родини, послабити конфлікт між сторонами, налагодити контакт між батьками та дітьми, забезпечити дружнє врегулювання спору з урахуванням особливих потреб і найкращих інтересів дитини. Медіація – це найменш травматичний спосіб розв’язання сімейних конфліктів (спорів), що захищає дитину від стресу та шкідливих наслідків через розлучення батьків і конфлікти.   
16 листопада 2021 року було прийнято Закон України «Про медіацію», який вперше визначив правові засади та порядок проведення медіації як позасудової процедури врегулювання конфлікту (спору), принципи медіації, статус медіатора, вимоги до його підготовки та інші питання, пов’язані з цією процедурою.
  
Законодавче врегулювання питання проведення медіації стало поштовхом для більш активного розвитку медіації в Україні, у тому числі поширення практики організації надання соціальної послуги медіації, яка відповідно до Закону України «Про соціальні послуги» належить до базових соціальних послуг.

Зважаючи на важливість розвитку цієї соціальної послуги для забезпечення реалізації права дитини на виховання в сім’ї, впродовж липня-жовтня 2023 року було проведено дослідження щодо практики впровадження соціальної послуги медіації в Україні.
  
У межах дослідження проведено опитування у формі онлайн-анкетування, у якому взяли участь працівники центрів надання соціальних послуг/центрів соціальних служб, служб у справах дітей, органів соціального захисту населення, представники професійних об’єднань медіаторів і неурядових організацій, а також глибинні інтерв’ю з медіаторами, які практикують сімейну медіацію та медіацію за участі дитини.

Дослідження показало, що практика врегулювання сімейних спорів, зокрема тих, що стосуються прав та інтересів дитини, шляхом застосування соціальної послуги медіації є не надто поширеною. 
  Основними причинами цього, на думку експертів, є:

    недостатня поінформованість сімей з дітьми про можливість скористатися такою соціальною послугою;
    низька зацікавленість сімей, у яких існують спори (конфлікти), до участі в медіації, що часто пов’язано з необізнаністю про її зміст, порядок надання та переваги;
    недостатня кількість надавачів соціальної послуги медіації, незначна кількість підготовлених медіаторів у штаті закладів і установ, що надають соціальні послуги і недостатнє фінансування для залучення позаштатних медіаторів.

Разом з тим, експерти з числа медіаторів, які надають соціальну послугу медіації через професійні об’єднання медіаторів, відзначають тенденцію до зростання запиту на проведення медіації як способу врегулювання сімейних конфліктів (спорів).

Аналіз наявних статистичних даних щодо отримувачів соціальної послуги посередництва (медіації) продемонстрував, що доступ до цієї соціальної послуги суттєво відрізняється залежно від регіону. За інформацією Нацсоцслужби впродовж 2020-2022 років найбільша кількість отримувачів соціальної послуги посередництва (медіації) була у Чернігівській, Одеській, Хмельницькій, Рівненській, Івано-Франківській, Київській, Львівській областях. Найменша – у Вінницькій, Дніпропетровській, Житомирській, Запорізькій, Сумській областях (кількість отримувачів послуги в цих регіонах була меншою ніж 50 сімей/осіб за рік).

Водночас, дослідження показало, що соціальна послуга медіації доступна не лише для мешканців міст обласного значення та великих за кількістю населення міст, а й для жителів сільських і селищних територіальних громад. Зокрема, в ході опитування 35% респондентів вказали, що надають таку соціальну послугу у сільських або селищних територіальних громадах.

Результати дослідження свідчать про те, що переважна більшість категорій справ, для врегулювання яких надається соціальна послуга медіації, це сімейні конфлікти/спори, що стосуються прав та інтересів дитини. Так, з досвіду учасників анкетування найчастіше вони стикалися з такими категоріями справ:

    визначення місця проживання дитини – 63%
    участь у вихованні дитини того з батьків, хто проживає окремо від неї – 54%
    участь у вихованні, отриманні освіти, розвитку дитини – 42%
    позбавлення батьківських прав, відібрання дитини – 41%
    конфлікти поколінь – 40%
    утримання дитини та стягнення аліментів на дитину – 32,4%
    розірвання шлюбу – 30%
    усиновлення, опіка, піклування – 26,6%
    реалізація права доступу до дитини – 25,7 %
    поділ майна, спадкування, інші майнові спори – 21%

В ході опитування 27,9% респондентів вказали, що мають досвід надання послуги медіації дитині (коли дитина є стороною та учасником конфлікту). Зокрема, надавали послугу медіації дітям віком до 14 років – 14,4% респондентів (32 особи), дітям віком 14 до 18 років – 13,5% (30 осіб). Дослідження засвідчило наявність практики залучення дитини до процедури медіації, а також залучення інших спеціалістів для сприяння у забезпеченні прав та найкращих інтересів дитини, зокрема психолога. Результати опитування засвідчили, що соціальна послуга медіації надається переважно штатними працівниками надавачів соціальних послуг (67%). Поширеною також є практика залучення для надання цієї соціальної послуги медіаторів, що надають послугу через об’єднання медіаторів або через суб’єкта, що забезпечує проведення медіації. Крім цього, для надання соціальної послуги залучаються медіатори, що практикують проведення медіації індивідуально як фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або як фізична особа – підприємець. Залучення позаштатних медіаторів відбувається шляхом укладання центрами соціальних служб/центрами надання соціальних послуг, службами у справах дітей меморандумів про співпрацю з професійними об’єднаннями медіаторів, громадськими організаціями. Повністю ознайомитись зі звітом за результатами дослідження можна за посиланням: https://bit.ly/4b5tAvZ

Дослідження проведено ГО «Всеукраїнський громадський центр «Волонтер» у співпраці з ГО «Асоціація сімейних медіаторів України» за підтримки Міжвідомчої координаційної ради з питань правосуддя щодо неповнолітніх та Національної соціальної сервісної служби України в межах проєкту «Надання психосоціальної підтримки та забезпечення правосуддя як складової частини кращого догляду для вразливих дітей», що впроваджується Представництвом Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва і розвитку Німеччини через Державний банк розвитку (KFW).