Illustration
Illustration

Сімейна медіація як інструмент вирішення сімейних спорів на досудовому етапі

Згідно міжнародним стандартам та практикам, медіація є одним із найдієвіших способів досудового врегулювання сімейних спорів, що стосуються прав та законних інтересів дитини. Такі документи, як Європейська конвенція про здійснення прав дітей, Рекомендація № R (98) 1 Комітету Міністрів Ради Європи щодо медіації в сімейних справах та інші, рекомендують державам впроваджувати та сприяти розвитку медіації для позасудового вирішення сімейних спорів, і особливо тих, що стосуються дітей і права дитини на сім’ю. При цьому, міжнародні стандарти звертають особливу увагу на важливість забезпечення потреб і найкращих інтересів дитини в процесі медіації, заслуховування думки дитини під час вирішення спору чи конфлікту між її батьками. Для впровадження медіації як соціальної послуги наказом Міністерства соціальної політики України від 17.08.2016 № 892 було затверджено Державний стандарт соціальної послуги посередництва (медіації), який визначив основні терміни, зміст, обсяги, умови та порядок надання цієї соціальної послуги. А 16 листопада 2021 року було прийнято Закон України «Про медіацію», що визначив правові засади та порядок проведення медіації як позасудової добровільної конфіденційної процедури врегулювання конфліктів чи спорів. 

Соціальна послуга медіації належить до базових соціальних послуг, надання яких забезпечується особам/сім’ям, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами міських рад міст обласного значення, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад територіальних громад.
Це означає, що така соціальна послуга має бути доступною в будь-якій громаді для всіх сімей з дітьми, які потребують підтримки у розв’язанні сімейних конфліктів і спорів, у тому числі конфліктів між батьками, опікунами, піклувальниками, іншими членами родини та дітьми. 

Illustration

Для забезпечення доступу до сімейної медіації та підвищення якості її надання органи місцевої влади та установи, що надають соціальні послуги, можуть укладати угоди про співпрацю з професійними об’єднаннями медіаторів, суб’єктами, що забезпечують проведення медіації та медіаторами, які практикують індивідуально. 

Актуальність медіації особливо зростає в умовах повномасштабного вторгнення, адже переміщення значної кількості сімей з дітьми за межі країни та розірвання родинних зв’язків створює перешкоди для спілкування з дитиною та призводить до загострення сімейних конфліктів і спорів, що стосуються прав та інтересів дитини, зокрема пов'язаних з визначенням місця проживання дитини та участю батьків у її вихованні. 
Міжнародні стандарти та національне законодавство закріплюють право дитини брати участь у прийнятті рішень під час вирішення питань щодо місця її проживання, участі кожного з батьків у її вихованні після припинення спільного проживання батьків, встановлення опіки чи піклування та з інших питань, що стосуються прав та інтересів дитини. Участь дитини полягає, перш за все, у заслуховуванні думки дитини під час судового чи адміністративного розгляду або в межах позасудового вирішення спору між батьками шляхом медіації.
 
Процедура проведення медіації пропонує різні способи участі дитини у медіації та врахування її думки під час врегулювання сімейних спорів, зокрема такі:

    участь дитини у медіації разом з батьками та спільний пошук найкращих рішень для родини (для визначення готовності дитини брати участь у медіації, її підготовки до участі у процедурі проводиться попередня індивідуальна зустріч медіатора з дитиною);
    безпосередня зустріч та спілкування дитини з медіатором (за згодою батьків) для врахування її думки під час пошуку взаємоприйнятних для усіх сторін рішень;
    залучення психолога для проведення консультацій та з’ясування думки дитини (участь психолога дозволяє знизити ризики травмування дитини та забезпечити представлення її думки, якщо безпосередня участь дитини у медіації є неможливою);
    проведення консультування батьків щодо важливості врахування потреб та найкращих інтересів дитини, забезпечення її добробуту;
    неповнолітня особа віком від 14 років сама може бути стороною медіації.  

Згідно з проведеними дослідженнями, у переважній більшості випадків, медіація допомагає сторонам послабити конфлікт і налагодити дружнє спілкування, а також знайти рішення та досягти згоди щодо врегулювання спору або окремих проблемних питань у досудовому порядку. Окрім того, що медіація дає можливість уникнути судового розгляду та обумовленого ним стресу як для дитини, так і для батьків, такий підхід має ще багато переваг, як то:

    допомагає сторонам всебічно проаналізувати конфліктну ситуацію та шукати спільні взаємоприйнятні рішення;
    дозволяє батькам дізнатися, що непокоїть дитину;
     надає можливість підтримати дитину під час врегулювання сімейного конфлікту та запобігти її психологічному травмуванню; 
    дозволяє дитині висловити свою думку з питань, що її стосуються, що сприяє реалізації її права на участь у прийнятті рішень;
    сприяє загальному покращенню психоемоційного стану всіх учасників процесу та зниженню рівня негативних емоцій.
Illustration

Нещодавно ми повідомляли, що в рамках ініціативи з розвитку соціальної послуги медіації 35 фахівців з числа надавачів соціальних послуг, які були раніше відібрані шляхом конкурсу, успішно завершили повний курс навчання та отримали відповідні сертифікати. Відтепер соціальна послуга медіації буде ще більш доступною у 33 визначених територіальних громадах Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Київської, Львівської, Харківської, Чернігівської областей та м. Києва.

На жаль, згідно з проведеним дослідженням щодо практики впровадження соціальної послуги медіації в Україні, доступ до цієї соціальної послуги суттєво відрізняється залежно від регіону. Так, впродовж 2020–2022 років найбільша кількість отримувачів соціальної послуги посередництва (медіації) була у Чернігівській, Одеській, Хмельницькій, Рівненській, Івано-Франківській, Київській, Львівській областях. Найменша кількість сімей скористалися цією соціальною послугою у Вінницькій, Дніпропетровській, Житомирській, Запорізькій, Сумській областях, у яких кількість отримувачів такої послуги за рік є меншою ніж 50 сімей/осіб. Така незначна кількість може бути обумовлена відсутністю у зазначених регіонах достатньої кількості підготовлених медіаторів, а також низьким рівнем поінформованості населення про переваги медіації щодо врегулювання сімейних спорів, можливість скористатися соціальної послугою медіації, сутність та порядок її надання. Таким чином, найближчим пріоритетом для всіх суб’єктів, дотичних до надання соціальної послуги медіації, має стати активізація зусиль щодо поінформованості населення про медіацію як позасудовий спосіб вирішення сімейних конфліктів (спорів), порядок надання соціальної послуги медіації, забезпечення підготовки медіаторів, зокрема за спеціалізованими програмами з проведення сімейної медіації та медіації за участі дитини та налагодження співпраці з професійними об’єднаннями медіаторів для залучення позаштатних медіаторів до надання цієї послуги. 

Довідково: діяльність впроваджується у межах проєкту «Надання психосоціальної підтримки та забезпечення правосуддя як складової частини кращого догляду для вразливих дітей», що реалізується за підтримки Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні, Громадською організацією Всеукраїнський громадський Центр "Волонтер" у співпраці з ГС Українська мережа за права дитини, ГО Ліга Медіаторів України, ГО МТЦ «Школа медіації» та під супроводом Міжвідомчої координаційної ради з питань правосуддя щодо неповнолітніх, Національної соціальної сервісної служби Національна соціальна сервісна служба України, та за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку через Німецький банк розвитку (KFW).