Illustration
Illustration

Пріоритети роботи МКР

Цьогоріч добігає свого завершення дія Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року (далі - Стратегія), яка була затверджена наприкінці 2018 року. За цей час вдалось досягти певних результатів та удосконалити політики і практики у сфері правосуддя щодо неповнолітніх, які перебувають у контакті з законом, а також у питаннях захисту їхніх найкращих інтересів, зокрема: 

    розроблено програми профілактики правопорушень серед дітей та створено банк профілактичних і корекційних програм для дітей у контакті із законом; 
    затверджено програми, орієнтовані на усунення факторів, що сприяють вчиненню правопорушень дітьми, які схильні до протиправної поведінки, наприклад, передбачені Планом дій з реалізації Стратегії види пробаційних програм, корекційні програми та програми підготовки до звільнення неповнолітніх засуджених в установах виконання покарань; 
    реалізовано пілотний проєкт щодо впровадження програми відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення;
    здійснено запуск в країні моделі “Барнахус”, незважаючи на розпочату росією війну проти нашої країни;
    розпочато впровадження Реєстру психологів, які будуть залучатись до кримінальних проваджень за участю неповнолітніх, та багато інших здобутків. 

Всі останні роки Міжвідомча координаційна Рада з питань правосуддя щодо неповнолітніх у своїй діяльності спиралась саме на вказану Стратегію. Тому одним з найбільших пріоритетних напрямів роботи МКР є розробка нової Стратегії на наступний період. Це дозволить продовжити застосовувати системний підхід до вдосконалення механізмів юстиції щодо дітей з урахуванням бачення та рекомендацій всіх суб’єктів, які залучені до процесів захисту прав неповнолітніх у відповідності до міжнародних стандартів.
За результатами звіту України про виконання Конвенції про права дитини (п'ята та шоста об’єднані доповіді) у 2022 році Комітетом ООН з прав дитини було наголошено на необхідності приведення системи правосуддя щодо дітей у повну відповідність до Конвенції про права дитини та інших актуальних стандартів, включаючи Керівні принципи Комітету міністрів Ради Європи щодо правосуддя, дружнього до дітей (2010).
Заключні зауваження та рекомендації Комітету з прав дитини стануть підгрунтям для нової Стратегії, яка охоплюватиме більш широке коло питань, пов’язаних із забезпеченням прав дітей, які схильні до протиправної поведінки та дітей, які вчинили правопорушення; дітей, які потерпіли від злочинів і різних форм насильства, у тому числі пов’язаного зі збройним конфліктом, а також дітей, які стали свідками злочинів; дітей, які стикаються із системою правосуддя при вирішенні цивільних спорів; забезпеченням прав і свобод дитини в мережі Інтернет. На жаль, ми маємо констатувати, що повномасштабне вторгнення російської федерації та активні бойові дії на території нашої країни спричинили нові виклики у сфері захисту прав дітей. Діти зазнають тривалих фізичних і психологічних травмувань, стають свідками насильства та інших злочинів, зростає кількість дітей, які залишилися без батьківського піклування та дітей, які розлучені зі своїми сім’ями внаслідок переміщення в безпечні регіони.

Illustration

За інформацією Національної соціальної сервісної служби України, починаючи з 24 лютого 2022 року, у зв’язку з агресією росії статус дитини-сироти встановлено 219 дітям, які втратили батьківське піклування з причини смерті або загибелі батьків. Станом на перше квітня 2023 року обліковано понад 600 дітей, яким встановлено статус дитини, позбавленої батьківського піклування, з причин, пов’язаних з війною (перебування батьків в районі проведення воєнних дій або в тимчасовій окупації; перебування у розшуку як зниклі безвісти за особливих обставин або визнання зниклими безвісти; перебування у полоні або позбавлення особистої свободи; відсутність документального підтвердження обставин смерті або загибелі батьків).

В цих умовах особливо важливого значення набувають питання надання дітям, які залишилися без піклування батьків, статусу відповідно до законодавства та забезпечення прав і найкращих інтересів кожної дитини, і передусім – права дитини на виховання в сім’ї, що є обов’язком держави.
Тому ще одним новим напрямом діяльності МКР на наступний період стане забезпечення прав і найкращих інтересів дитини у цивільних провадженнях, зокрема при розгляді справ про усиновлення, влаштування дітей під опіку/піклування, вирішенні спорів між батьками про визначення місця проживання дітей та участі у вихованні дитини, позбавлення/поновлення батьківських прав.
Проведені дослідження щодо практики розгляду справ цієї категорії засвідчили наявність системних проблем, таких як: тривалий строк розгляду судами справ, що стосуються прав та інтересів дитини; недостатня укомплектованість судів та відсутність обов’язкової спеціалізації суддів із розгляду справ, що виникають із сімейних правовідносин і стосуються прав і законних інтересів дітей; недостатня увага до врахування найкращих інтересів та думки дитини під час прийняття рішень, а також відсутність єдиної практики щодо заслуховування думки дитини при вирішенні питань, що стосуються її життя.
У зв’язку з цим увагу МКР буде зосереджено на удосконаленні законодавства щодо вирішення цивільних спорів за участі дитини, впровадженні механізму врахування думки дитини при вирішенні питань, що стосуються її життя, а також запровадженні медіації у сімейних спорах як альтернативи судовому вирішенню спорів, що стосуються дітей.
Крім цього, актуальним для МКР залишається питання забезпечення доступу дітей до безоплатної правової допомоги та вдосконалення процедури доступу дитини до надання таких видів правових послуг як захист; здійснення представництва інтересів дитини в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування; складення документів процесуального характеру тощо.

Ще одним пріоритетом для МКР найближчим часом є продовження впровадження в Україні Реєстру психологів, які залучатимуться до кримінальних проваджень за участю малолітніх, неповнолітніх осіб через регіональні центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Створення Реєстру також було передбачено Стратегією, але реалізацію проєкту довелось прискорити через військове вторгнення, коли кількість дітей, які стали свідками або жертвами насильства, значно зросла. Іншими словами це буде база спеціально навчених психологів, які будуть за запитом слідчого чи іншого поліцейського, прокурора або судді долучатися до процесуальних дій за участі дітей, зокрема і до допиту/опитування. Наразі триває конкурс з відбору таких фахівців, детальніше ознайомитись з умовами участі у конкурсі можна за посиланням: ТУТ. Реєстр є спільною ініціативою МКР, Офісу Генерального прокурора, Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції України, Міністерства юстиції України, Координаційного центру з надання безоплатної правової допомоги та Всеукраїнського громадського Центру "Волонтер", та підтримана Представництвом Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні UNICEF Ukraine.

Illustration

Таким чином, комплексний підхід до вирішення зазначених вище проблем, із застосуванням напрацьованих за останні роки практик та нових підходів, дозволить Україні зробити наступні кроки для того, щоб зробити правосуддя більш доступним для дітей та захищати їх інтереси у найефективніший спосіб.