Діти як постраждалі від спроби знищення росією української ідентичності
Воєнна агресія росії проти України триває вже майже 10 років. Окупація і подальша анексія Криму у лютому-березні 2014 року та розв’язання бойових дій на сході країни були лише початком довготривалої війни, яка набула ще більших масштабів 24 лютого 2022 року. І увесь цей час військові країни-терориста скоюють на території нашої держави злочини: порушення територіальної цілісності, ведення агресивних та відверто загарбницьких бойових дій, масові вбивства, насильство та тортури мирного населення, обстріли міст та об’єктів інфраструктури та ін. Проте є ще декілька категорій злочинів, які, на жаль, важко кваліфікувати, проте які мають критично важливе значення для майбутнього України як держави після повної деокупації і закінчення війни. Це – злочини проти українських дітей та знищення національної української ідентичності на окупованих територіях. У цій статті ми спробуємо висвітлити поточну ситуацію, яка склалась у контексті фіксування та кваліфікації цих злочинів, а також перспективи їх розслідування на національному та міжнародному рівнях.
Які саме злочини мають розглядатися у цьому контексті
Департамент захисту інтересів дітей та протидії насильству Офісу Генерального прокурора від початку повномасштабного вторгнення спрямовує роботу ювенальних прокурорів на документування порушень законів та звичаїв війни та серйозних порушень проти дітей, які вчиняються російськими військовими, окупаційною владою та власне представниками влади рф. У процесі фіксації воєнних злочинів щодо дітей визначено декілька категорій воєнних злочинів, вчинення яких росіянами засвідчує намір знищення ідентичності українських дітей, зокрема:
За словами Голови ГО «Центр громадянської просвіти «Альменда», Валентини Потапової, наразі на окупованих територіях Луганської, Донецької, Запорізької, Херсонської областей, а також в Криму, знаходиться більше мільйона дітей. Зазначені злочини скоюються за допомогою мілітаризації освітнього процесу, зачищення освітнього поля від українознавчого компоненту, а також героїзації учасників російсько-української війни з боку росіян. Ще з початку окупації Криму на півострові дітям не викладають історію України, також вони мають дуже обмежений доступ до української мови.
Валентина Потапова, Голова ГО «Центр громадянської просвіти «Альменда»
Через формальну освіту в окупованому Криму майже знищено доступ до української мови. Історія України? Вона заборонена повністю і є дослідження «Альменди», яке демонструє, що, на жаль, ми не знайшли історію України ні у підручниках всесвітньої історії, як суб’єкта, як іншої країни, а-ні в підручниках історії росії, бо в них же Україна розглядається лише як частина великої російської імперії – не інакше, а це – про запровадження російських освітніх стандартів. І майже всі стандарти мають на меті, цитую: «..сформувати російську громадянську ідентичність». А якщо ми формуємо російську ідентичність, то ми знищуємо українську ідентичність.
Питання кваліфікації злочинів, вчинених росією
За словами Начальниці Департаменту захисту інтересів дітей та протидії насильству Офісу Генерального прокурора, Юлії Усенко, станом на сьогодні найважливішими для ОГП питань є ідентифікація потерпілих дітей від міжнародних злочинів, а також питання відповідної кваліфікації та побудови мережі відповідальності за ці злочини, враховуючи національні та міжнародні рівні.
Юлія Усенко, Начальниця Департаменту захисту інтересів дітей та протидії насильству Офісу Генерального прокурора
Знищення національної ідентичності через освіту, нав’язування стандартів освіти країни-агресора на окупованих територіях, мілітарізація підлягають визначенню їх як злочину з відповідною кваліфікацією. Попри відсутність прямого визначення такої освітньої політики рф як міжнародного злочину, міжнародне право є достатньо широким та всеохоплюючим, аби надати конкретну кваліфікацію та визначити підстави для притягнення сторони, що нав’язує цю політику, до відповідальності.
Варто відзначити, що вже сьогодні злочини, скоєні російською федерацією на території України, не залишаються без уваги міжнародних органів правосуддя. 17 березня стало відомо, що Міжнародний кримінальний суд видав ордери на арешт президента росії Путіна та уповноваженої президента рф у справах дитини Марії Олексіївни Львової-Бєлової. А 5 квітня Велика Британія заблокувала трансляцію засідання Радбезу ООН, на якому мала виступити Львова-Бєлова та нагадала, що якщо “Львова-Бєлова хоче дати звіт про свої дії, вона може зробити це в Гаазі".
#освіта_прихована_зброя
Більше про злочини РФ у сфері освіти читайте у дослідженні “Шкільна освіта: прихована зброя РФ проти України”, що підготовлене експертами ГО “Регіональний центр прав людини” у рамках проєкту ГО “Центр громадянської просвіти “Альменда”.