Illustration
Illustration

Діти як постраждалі від спроби знищення росією української ідентичності

Воєнна агресія росії проти України триває вже майже 10 років. Окупація і подальша анексія Криму у лютому-березні 2014 року та розв’язання бойових дій на сході країни були лише початком довготривалої війни, яка набула ще більших масштабів 24 лютого 2022 року. І увесь цей час військові країни-терориста скоюють на території нашої держави злочини: порушення територіальної цілісності, ведення агресивних та відверто загарбницьких бойових дій, масові вбивства, насильство та тортури мирного населення, обстріли міст та об’єктів інфраструктури та ін. Проте є ще декілька категорій злочинів, які, на жаль, важко кваліфікувати, проте які мають критично важливе значення для майбутнього України як держави після повної деокупації і закінчення війни. Це – злочини проти українських дітей та знищення національної української ідентичності на окупованих територіях. У цій статті ми спробуємо висвітлити поточну ситуацію, яка склалась у контексті фіксування та кваліфікації цих злочинів, а також перспективи їх розслідування на національному та міжнародному рівнях.

  • Які саме злочини мають розглядатися у цьому контексті

Департамент захисту інтересів дітей та протидії насильству Офісу Генерального прокурора від початку повномасштабного вторгнення спрямовує роботу ювенальних прокурорів на документування порушень законів та звичаїв війни та серйозних порушень проти дітей, які вчиняються російськими військовими, окупаційною владою та власне представниками влади рф. У процесі фіксації воєнних злочинів щодо дітей визначено декілька категорій воєнних злочинів, вчинення яких росіянами засвідчує намір знищення ідентичності українських дітей, зокрема:

    злочини, пов’язані з примусовим переміщенням та депортацією дітей на окуповані території, або територію російської федерації та подальшими діями зі зміною громадянського статусу дітей, їх влаштування на виховання в сім'ї російських громадян;
    злочини, пов’язані з знищенням національної ідентичності через освіту, нав’язування стандартів освіти країни-агресора на окупованих територіях та під час перебування дітей у депортації.

За словами Голови ГО «Центр громадянської просвіти «Альменда», Валентини Потапової, наразі на окупованих територіях Луганської, Донецької, Запорізької, Херсонської областей, а також в Криму, знаходиться більше мільйона дітей. Зазначені злочини скоюються за допомогою мілітаризації освітнього процесу, зачищення освітнього поля від українознавчого компоненту, а також героїзації учасників російсько-української війни з боку росіян. Ще з початку окупації Криму на півострові дітям не викладають історію України, також вони мають дуже обмежений доступ до української мови.

Illustration

Валентина Потапова, Голова ГО «Центр громадянської просвіти «Альменда»

Через формальну освіту в окупованому Криму майже знищено доступ до української мови. Історія України? Вона заборонена повністю і є дослідження «Альменди», яке демонструє, що, на жаль, ми не знайшли історію України ні у підручниках всесвітньої історії, як суб’єкта, як іншої країни, а-ні в підручниках історії росії, бо в них же Україна розглядається лише як частина великої російської імперії – не інакше, а це – про запровадження російських освітніх стандартів. І майже всі стандарти мають на меті, цитую: «..сформувати російську громадянську ідентичність». А якщо ми формуємо російську ідентичність, то ми знищуємо українську ідентичність.

Експертка відзначила, що така сама ситуація спостерігається на окупованих територіях Херсонської та Запорізької областей, куди масово завозяться викладачі з росії, або допускаються до викладання лише “правильні вчителя”, які пройшли перепідготовку за російськими стандартами.

Ще одним з інструментів є залучення українських дітей до участі у так званих воєнно-патріотичних таборах, велика кількість яких фіксувалися протягом літа у Криму у куди звозили дітей саме з Херсонської та Запорізької областей. В цих таборах є програми спрямовані на навчання неповнолітніх поводитися зі зброєю, що потрапляє під визначення такого злочину як «сприяння вербуванню дітей до лав окупаційних збройних сил». Крім того, окупанти впроваджують “кадетські класи”, що починаються майже з початкової школи. Лише в Криму відкрито 128 таких класів, де навчаються близько 3000 дітей. Також створюють безліч інших дитячо-молодіжних організацій, таких як “Юнармия”, “Юг Молодой”, “Мы Вместе”, “Волонтеры Победы” та інші.

На побутовому рівні спостерігається булінг, цькування та приниження дітей, які проявляють свою українську ідентичність. Тобто загалом, всі дії військово-політичного керівництва рф спрямовані на витіснення українських громадяни та заохочення до переїзду до окупованих територій людей з російської федерації, що є дискримінацією щодо етнічних українців та кримських татар. У сукупності, все це, за словами Валентини Потапової, створює систему перевиховання дітей та молоді, систему для знищення української ідентичності, і ця система є спрямованою, у якої є намір, бо вона забезпечена багатьма нормативними документами, які, чи не щодня, штампує російська федерація щодо Криму і нових окупованих територій, і це є прямим порушенням Міжнародного Гуманітарного Права.

  • Питання кваліфікації злочинів, вчинених росією

За словами Начальниці Департаменту захисту інтересів дітей та протидії насильству Офісу Генерального прокурора, Юлії Усенко, станом на сьогодні найважливішими для ОГП питань є ідентифікація потерпілих дітей від міжнародних злочинів, а також питання відповідної кваліфікації та побудови мережі відповідальності за ці злочини, враховуючи національні та міжнародні рівні. 

Illustration

Юлія Усенко, Начальниця Департаменту захисту інтересів дітей та протидії насильству Офісу Генерального прокурора

Знищення національної ідентичності через освіту, нав’язування стандартів освіти країни-агресора на окупованих територіях, мілітарізація підлягають визначенню їх як злочину з відповідною кваліфікацією. Попри відсутність прямого визначення такої освітньої політики рф як міжнародного злочину, міжнародне право є достатньо широким та всеохоплюючим, аби надати конкретну кваліфікацію та визначити підстави для притягнення сторони, що нав’язує цю політику, до відповідальності.

При Офісі Генерального прокурора створено Міжнародну раду експертів, одним із завдань членів якої є експертна підтримка у документуванні та кваліфікації міжнародних злочинів, вчинених росією в Україні та консолідація зусиль міжнародної спільноти у притягненні винних до відповідальності 

Варто відзначити, що вже сьогодні злочини, скоєні російською федерацією на території України, не залишаються без уваги міжнародних органів правосуддя. 17 березня стало відомо, що Міжнародний кримінальний суд видав ордери на арешт президента росії Путіна та уповноваженої президента рф у справах дитини Марії Олексіївни Львової-Бєлової. А 5 квітня Велика Британія заблокувала трансляцію засідання Радбезу ООН, на якому мала виступити Львова-Бєлова та нагадала, що якщо “Львова-Бєлова хоче дати звіт про свої дії, вона може зробити це в Гаазі".

#освіта_прихована_зброя

Більше про злочини РФ у сфері освіти читайте у дослідженні “Шкільна освіта: прихована зброя РФ проти України”, що підготовлене експертами ГО “Регіональний центр прав людини” у рамках проєкту ГО “Центр громадянської просвіти “Альменда”.